15 عادت خطرناک برای قلب از نظر متخصصان

به گزارش پرسینا بلاگ، بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ ومیر است. بر اساس گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هر ساله 610 هزار نفر بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می دهند. این یعنی از هر 4 مرگ، علت یکی از آن ها بیماری قلبی است. شاید خودتان هم خبر نداشته باشید، اما برخی از کارهایی که هر روز انجام می دهید، برای قلب شما مضر هستند و باعث می شوند دچار بیماری قلبی شوید.

15 عادت خطرناک برای قلب از نظر متخصصان

باید عادت های بد خود را شناسایی نموده و هر چه سریع تر آن ها را اصلاح کنید. تغییر این عادت های بد باعث می گردد زندگی تان سالم تر و شادتر گردد. در این مقاله از خبرنگاران مگ قصد داریم به 15 عادت و ویژگی بد که سلامت قلب شما را در معرض خطر قرار می دهند، اشاره کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

  • برای اینکه دچار بیماری قلبی نشوید این 32 خوراکی را نخورید

1. به علائم بیماری قلبی توجهی نمی کنید

بیماری قلبی را با برخی از علائم می توان تشخیص داد. زمانی که این علائم در بدنتان بروز کردند، به هیچ وجه نباید آن ها را نادیده بگیرید؛ بلکه باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید و به فکر درمان بیماری خود باشید. دقت کنید که زمان در به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بیماری قلبی یا سایر مسائل قلبی و عروقی اهمیت بسیار زیادی دارد

هرچه سریع تر درمان را آغاز کنید، آسیب های دائمی که بیماری به سلامتی تان وارد می نماید کمتر می گردد. با توجه به نوع بیماری قلبی و عروقی که دچار آن می شوید، علائم فیزیکی مختلفی را تجربه می کنید. برخی از این علائم فیزیکی عبارتند از:

  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • درد، بی حسی، ضعف یا سردی پا و بازو
  • درد در ناحیه فک، گلو، کمر یا قسمت فوقانی شکم
  • گیجی
  • متورم شدن پا، دست، قوزک پا یا انگشتان پا
  • خستگی
  • راش (بثورات) پوستی یا لکه های پوستی
  • سرفه خشک که رفع نمی گردد

اگر به طور ناگهانی تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه یا غش کردن را تجربه کردید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید. اگر هر کدام از سایر علائم بیماری قلبی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید و به دنبال دریافت درمان فوری باشید.

2. به اندازه کافی نمی خوابید

داشتن خواب کافی و باکیفیت نه تنها برای حفظ سطح انرژی، تمرکز و تقویت سلامت ذهنی اهمیت دارد، بلکه به طور مستقیم به تقویت سلامت قلب هم یاری می نماید. اگر برنامه خواب منظمی ندارید، بدنتان دچار استرس بی مورد می گردد، که این موضوع می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری ها را افزایش دهد.

بر اساس گزارشات بنیاد ملی خواب، کمبود خواب و خواب نامنظم علت زیر زمینه ای بیماری ها و فرآیندهای بیولوژیکی مانند متابولیسم گلوکز، فشار خون و التهاب محسوب می گردد.

تا الان به خوبی می دانید که فشار خون بالا و التهاب باعث می شوند که قلب بیشتر کار کند، که این موضوع در نهایت احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بالا می برد. برای اینکه سلامت قلبتان را تقویت کنید، باید خواب منظم و کافی داشته باشید. افراد بزرگسال باید 7 تا 9 ساعت بخوابند.

3. مسائل اقتصادی دارید

مسائل اقتصادی و نگرانی بیش از حد در این باره می تواند به طور مستقیم روی سلامت قلب تاثیر بگذارد. یک مطالعه به آنالیز بیش از 2 هزار خانم و آقای آفریقایی-آمریکایی پرداخت که از قبل دچار بیماری قلبی عروقی نبودند. محققان این افراد را طی چند سال آنالیز کردند. نتایج نشان داد که استرس روانی ناشی از مسائل اقتصادی با آغاز مسائل قلبی مانند حملات قلبی در ارتباط بود.

اگر مسائل اقتصادی علت اصلی استرس شما است، برای خودتان برنامه ریزی اقتصادی کنید تا مدیریت بیشتری بر روی درآمد و خرج خود داشته باشید. همچنین همواره مقداری پول برای مواقع ضروری پس انداز کنید.

4. بیش از حد کافئین مصرف می کنید

حتی اگر فشار خون بالایی ندارید، مصرف کافئین می تواند منجر به افزایش فشار خون در مدت زمان کم گردد. برخی از محققان باور دارند که این افزایش به این علت رخ می دهد که کافئین هورمونی که در گشاد کردن شریان ها نقش دارد، مسدود می نماید. سایر محققان معتقدند که افزایش فشار خون به غدد آدرنال سیگنال می دهد که آدرنالین بیشتری فراوری نمایند.

اگر پزشک تشخیص داده است که دچار فشار خون بالا هستید، قبل از مصرف کافئین با پزشک مشورت کنید. اگر احساس می کنید با مصرف کافئین فشار خونتان بالا می رود، باید مصرف آن را قطع کنید. میزان کافئین مصرفی خود را به 200 میلی گرم در روز محدود کنید. این میزان معادل 237 میلی لیتر قهوه دم نموده است.

  • 8 قانون در رژیم غذایی که سلامت قلب شما را تضمین می نمایند

5. استرس زیادی دارید

فرستادن به موقع بچه ها به مدرسه و کلاس های فوق العاده، انجام پروژه های کاری تا ددلاین تعیین شده یا پرداخت هزینه های ناگهانی همگی می توانند باعث شوند دچار استرس زیادی شوید. استرس باعث می گردد بدنتان دچار بیماری های مختلفی گردد. از جمله عوارض جانبی استرس می توانیم به نامنظم شدن ضربان قلب و التهاب اشاره کنیم. اگر به طور منظم در معرض استرس هستید، سلامت قلبتان به خطر میفتد.

اگر هر روز استرس دارید، باید به دنبال روش هایی برای کاهش استرس خود باشید. سعی کنید هر روز مدیتیشن کنید و از ورزش کردن غافل نشوید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که افراد روش های مختلفی برای کم کردن استرس دارند.

این روش ممکن است برای یک نفر گوش کردن به موسیقی باشد و برای فرد دیگر تماشای یک فیلم کمدی. روشی که برای شما بهتر است را پیدا کنید و به وسیله کاهش سطح استرس خود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید.

  • 10 اثر مخرب استرس بر ذهن و جسم

6. زیاد عصبانی می شوید

زمانی که عصبی می شوید، بدنتان هورمون استرس را ترشح می نماید، که این موضوع باعث می گردد فشار خون و ضربان قلبتان افزایش پیدا کند. این مسئله همچنین منجر به لخته شدن خون می گردد، که این عارضه هم خطرناک است.

زمانی که عصبانی می شوید، احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته یا درد در قفسه سینه طی دو ساعت بعد تا حدودی افزایش پیدا می نماید. عصبانیتتان را کنترل کنید و سعی کنید در لحظه واکنش نشان دهید. زمانی که عصبانی می شوید، محل را ترک کنید و چند نفس عمیق بکشید. پیاده روی را هم می توانید برای رفع کردن عصبانیت خود امتحان کنید.

7. مواد مغذی ضروری را دریافت نمی کنید

خانم های بزرگسال تا 50 سالگی باید هر روز 25 گرم فیبر و آقایان بزرگسال تا 50 سالگی باید به طور روزانه 38 گرم فیبر مصرف نمایند. خانم ها و آقایانی که سن شان از 50 سال بیشتر است، باید هر روز به ترتیب 21 و 30 گرم فیبر مصرف نمایند.

توصیه می گردد فیبر مورد احتیاج بدن را از مواد غذایی و نه مکمل ها دریافت کنید. در رژیم غذایی تان خوراکی های سالم و مغذی بخورید که فیبر زیادی دارند. از جمله این مواد غذایی می توانیم انواع لوبیا، سبزیجات، میوه ها، مغزها و دانه ها را نام ببریم. تا جایی که برایتان مقدور است، این خوراکی ها را به صورت خام و طبیعی بخورید و از خوردن مواد غذایی فرآوری شده اجتناب کنید.

8. صبحانه نمی خورید

هر چقدر هم که عجله داشته باشید، هیچ وقت نباید وعده صبحانه را جا بیندازید. یک مطالعه به آنالیز رابطه بین صبحانه نخوردن و بیماری قلبی و عروقی در کنار سایر علل مرگ ومیر پرداخت. نتایج این مطالعه نشان داد که صبحانه نخوردن با افزایش چشمگیر احتمال مرگ ومیر ناشی از بیماری قلبی و عروقی در ارتباط بود.

صبحانه خوردن نه تنها خطر بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد، بلکه باعث می گردد سیر بمانید، که این موضوع جلوی پرخوری در طول روز را می گیرد. در وعده صبحانه باید خوراکی هایی را بخورید که مغذی هستند و انرژی شما را افزایش می دهند.

از جمله بهترین مواد غذایی که می توانید به عنوان صبحانه بخورید، می توانیم به غلات غنی شده، جو دوسر، منابع پروتئین مانند کره بادام زمینی یا گوشت بوقلمون کم چرب، همچنین میوه و سبزیجات اشاره کنیم.

  • 19 خوراکی سیرنماینده برای صبحانه که به کاهش وزن یاری زیادی می نمایند

9. در محل کارتان زیاد می نشینید

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده، بیش از نیمی از ساعاتی که بیدار هستید، در حالت نشسته قرار دارید. اگر کارمند هستید و ساعات زیادی را پشت میز می گذرانید یا تحرک زیادی ندارید، مدت زمانی که در حالت نشسته هستید، افزایش پیدا می نماید.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که زمانی که می ایستید، در مقایسه با زمانی که می نشینید، 30 درصد بیشتر کالری می سوزانید. اما این موضوع فقط برای سوزاندن کالری اهمیت ندارد.

حتی اگر روزی یک ساعت ورزش کنید اما بقیه روز را بنشینید، همچنان با خطر بیماری قلبی روبرو هستید. اگر شغل اداری دارید و مجبور هستید ساعات زیادی را پشت میز بنشینید، آلارم تلفن همراه تان را هر یک تا دو ساعت یک بار تنظیم کنید تا برای چند دقیقه پیاده روی کنید.

10. در ناحیه میان تنه چربی زیادی دارید

اگر چربی ناحیه میان تنه تان زیاد است، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما افزایش پیدا می نماید. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که چربی زیاد در ناحیه شکم با دیابت و بیماری قلبی و عروقی به شدت در ارتباط است.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که خانم هایی که در میان تنه چربی بیشتری دارند، 10 تا 20 درصد بیشتر از حملات قلبی رنج می برند. وزنتان را کنترل کنید، به ویژه اگر چربی ناحیه شکم تان زیاد است.

یک رژیم غذایی سالم را دنبال نموده و هر روز ورزش کنید. برای آب کردن چربی شکم خود روش های غیرمعقول و خطرناک را امتحان نکنید. به این موضوع توجه داشته باشید که چربی شکم شما یک شبه ایجاد نشده است! پس توقع نداشته باشید که یک شبه بتوانید آن را آب کنید. صبر داشته باشید و امیدتان را از دست ندهید.

11. سالی چند بار برای معاینه به پزشک مراجعه نمی کنید

درد در ناحیه قفسه سینه یکی از رایج ترین علل مراجعه افراد به اورژانس است. حتی اگر دچار علائم بیماری قلبی نیستید و احساس می کنید سالم هستید، باز هم باید سالی چند بار توسط پزشک معاینه شوید و چکاپ کامل بدن را انجام دهید.

12. سیگار می کشید

بر اساس گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیما ری ها، سیگار کشیدن علت اصلی بیماری قلبی و عروقی است. از هر سه مرگ ناشی از بیماری قلبی، یکی از آن ها با مصرف تنباکو مرتبط است. اگر به طور مرتب سیگار می کشید، با مسائل زیر روبرو می شوید:

  • سطح تری گلیسیرید خونتان افزایش پیدا می نماید، که نوعی چربی در خون است.
  • سطح کلسترول خوب خونتان (HDL) کاهش پیدا می نماید.
  • خونتان لخته می گردد، که این موضوع خطر سکته را افزایش می دهد.
  • سلول هایی که رگ های خونی شما را می پوشانند، آسیب می بینند.
  • تجمع پلاکت ها در رگ های خونی شما افزایش پیدا می نماید.
  • رگ های خونی باریک می شوند.

برای اینکه دچار بیماری قلبی نشوید، سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید. ترک سیگار آسان نیست، بنابراین باید از فرد متخصص برای انجام این کار یاری بگیرید. بر اساس مطالعات، ترک کردن سیگار احتمال تکرار حملات قلبی و مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا 50 درصد و حتی بیشتر کاهش می دهد.

13. در معرض دود سیگار قرار دارید

دود سیگار حاوی بیش از 7 هزار ماده شیمیایی است. حتی اگر خودتان هم سیگار نکشید، در صورتی که در معرض دود سیگار قرار بگیرید، خطر بیماری قلبی در شما افزایش پیدا می نماید.

تماس با دود سیگار تاثیرات منفی روی سیستم قلبی و عروقی می گذارد و باعث سکته می گردد. یک مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که خودشان سیگار نمی کشیدند اما در معرض دود سیگار قرار داشتند، 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کرد.

14. گوشت قرمز و فرآوری شده زیادی مصرف می کنید

حتما تا الان با خواندن مقالات مختلف متوجه شده اید که گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده حاوی کلسترول و چربی اشباع شده است، که هر دو برای سلامتی بدن مضر هستند. گوشت فرآوری شده گوشتی است که حاوی نیترات، نمک و سایر مواد نگه دارنده است. از انواع گوشت فرآوری شده می توانیم به هات داگ، بیکن و سوسیس اشاره می کنیم.

اگر دو نوع گوشت ذکر شده را مصرف کنید، خطر بیماری قلبی و عروقی در شما بیشتر می گردد. گوشت را با سایر مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و حبوبات جایگزین کنید. از خوردن گوشت فرآوری شده اجتناب کنید و به دنبال گوشت های طبیعی باشید که نیترات ندارند.

15. افسردگی خود را نادیده می گیرید

خلق وخوی شما روی سلامت بدنتان تاثیر می گذارد. در حقیقت بین افسردگی و بیماری قلبی ارتباط مستقیم وجود دارد. نشان داده شده که بیمارانی که افسردگی دارند، دچار افزایش نشانگرهای پیش التهابی می شوند، که عامل خطر بیماری قلبی محسوب می گردد. اگر هر از گاهی دچار افسردگی می شوید، ایرادی ندارد. اما اگر مدام احساس افسردگی می کنید، باید به دنبال درمان باشید.

نکته پایانی

در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره ویژگی ها و عادت هایی صحبت کردیم که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند. اگر شما هم این عادات و ویژگی ها را دارید، هرچه سریع تر آن ها را اصلاح کنید و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

منبع: eat this

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6922

به "15 عادت خطرناک برای قلب از نظر متخصصان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 عادت خطرناک برای قلب از نظر متخصصان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید