نکاتی درباره آلرژی بهاری

به گزارش پرسینا بلاگ، شاید شما هم جزو کسانی باشید که با اینکه هنوز بهار آغاز نشده، علائم آلرژی فصلی یا تب یونجه را دارید: گرفتگی بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم و بینی در اواخر زمستان هم می توانند خود را خیلی خوب نشان دهند و تا مدت ها نیز باقی بمانند؛ اما این بدان معنی نیست که چاره ای ندارید و باید آلرژی فصلی را تحمل کنید. شما باید بدانید چه چیزهایی باعث علائم آلرژی فصلی تان می شوند، عملکردشان چیست و از همه مهم تر، چه می توانید بکنید تا این علائم را کنترل کنید.

نکاتی درباره آلرژی بهاری

به گزارش خبرنگاران، در اواخر زمستان و اوایل بهار، درختانی که در خواب زمستانی بودند به زندگی برمی گردند و شروع به پراکندن گرده ها در هوا می نمایند. این گرده ها عاملی برای ایجاد علائم آلرژی اند. بعضی از این درختان شامل چنار، سرو، زیتون، زبان گنجشک و توت و گردو می شوند.

آلرژی بهاری یا تب یونجه صدها سال است که وجود دارد. گاهی اطلاعات جدیدی درباره چگونگی کنترل علائم آن به دست می آید.

اخیراً کالج آمریکایی آسم و آلرژی و ایمونولوژی (ACAAI)، درباره تازه ترین دستاوردهای در زمینه آلرژی های فصلی دستورالعملی برای پزشکان و افرادی که آلرژی دارند ارائه داده است.

در این دستورالعمل آمده است که سرفه، یک علامت معمول در تب یونجه است؛ اما خیلی از افراد نسبت به این موضوع مطلع نیستند.

خصوصاً اکنون که دومین بهار را با کووید 19 پیش رو داریم، افراد باید بدانند که سرفه لزوماً از علائم کووید 19 نیست و می تواند تنها بخشی از علائم آلرژی باشد.

دستورالعمل های ارائه شده

از مصرف نسل اول آنتی هیستامین ها پرهیز کنید

اگر قصد دارید برای درمان تب یونجه تان یک داروی خوراکی مصرف کنید، پیش از مصرف نسل اول آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین دوباره فکر کنید.

این داروها می توانند سبب خواب آلودگی و علائمی مانند خشکی دهان و خشکی چشم و یبوست شوند. بهتر است در عوض از درمان های غیرمخدر مانند سیتریزین، لووسیتریزین، فکسوفنادین یا دس لوراتادین بهره ببرید.

کورتیکواستروئیدهای استنشاقی درمانی مؤثرند

در صورتی که دچار علائم مداوم آلرژی هستید، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی مانند فلوتیکازون، مومتازون، بودسوناید و تریامسینولون، مؤثرترین درمان هستند، خصوصاً اگر علائم در کیفیت زندگی تان اختلال ایجاد نموده اند. این داروها حتی می توانند علائم ناشی از آلرژی های چشم را نیز کنترل نمایند.

پزدوافدرین مؤثر است اما عوارض جانبی دارد

خیلی از افراد از شربت پزدوافدرین برای برطرف گرفتگی بینی استفاده می نمایند. متأسفانه پزدوافدرین مشابه متامفتامین است. متامفتامین عوارض جانبی زیادی دارد مانند بی خوابی، از دست دادن اشتها، حساسیت پذیری و تپش قلب. در صورتی که باردار هستید نباید از این دارو بهره ببرید.

تست غذایی آلرژی نباید بخشی از تست آلرژی بینی باشد

وقتی بیماران برای تست رینیت آلرژیک (آلرژی بینی) مراجعه می نمایند، معمولاً از جهت آلرژی های غذایی نیز تست می شوند. دستورالعمل ارائه شده اکیداً اعلام می نماید که تست غذایی آلرژی نباید در ارزیابی های مربوط به رینیت آلرژی قرار بگیرد، زیرا آلرژی های غذایی موجب علائم مربوط به بینی نمی شوند. تست مربوط به تب یونجه باید شامل حیوانات خانگی، مایت های خاک، درختان و علف و ... و قارچ و کپک گردد زیرا این عوامل، معمول ترین عوامل برای آلرژی های مربوط به بینی هستند.

نکاتی برای کنترل علائم آلرژی فصلی

. روزهایی که هوا خشک است و باد می وزد، در خانه بمانید تا کمتر در معرض آلرژن ها قرار بگیرید.

. بهترین زمان برای بیرون رفتن و استفاده از فضای باز در فصل بهار، بعد از یک باران بهاری است. باران یاری می نماید بعضی از آلرژن ها از هوا پاکسازی شوند. اما باز هم بهتر است مدت زمان بیرون ماندنتان را محدود کنید زیرا گاهی بعد از باران سطح گرده ها در هوا زیاد می گردد.

. به کارهای باغبانی نپردازید.

. اگر مجبورید به فضای باز بروید، بهتر است از ماسک های فیلتر دار مخصوص گرده ها بهره ببرید (N95).

. وقتی بیرون هستید روی موهایتان را بپوشانید و عینک آفتابی بزنید تا موها و چشم هایتان کمتر در معرض گرده ها باشند.

. هر وقت از بیرون به خانه برمی شد، لباس های بیرون و کفشتان را به داخل خانه نیاورید و آن ها را جایی بیرون در بگذارید تا آلرژن هایی که به لباس هایتان چسبیده اند وارد خانه نشوند.

. بعد از برگشتن به خانه دوش بگیرید تا هر گرده و آلرژنی که روی پوست و موهایتان است شسته گردد.

. هر هفته ملحفه و روبالشی ها را در آب گرم و صابون بشویید تا آلرژن هایی که به آن ها چسبیده اند زدوده شوند.

. طی فصل آلرژی از تماس با حیوانات خانگی اجتناب کنید.

. لباس های شسته شده را بیرون پهن نکنید. گرده ها می توانند به آن ها بچسبند و همراهشان وارد خانه شوند.

. مصرف داروهای آلرژی تان را پیش از ظاهر شدن علائم شروع کنید. چون اگر منتظر بمانید علائم شروع شوند و سپس دارو مصرف کنید، تأثیر داروها کمتر خواهد شد. مثلاً توصیه می کنیم مصرف کورتیکواستروئیدهای استنشاقی را دو هفته پیش از فصل پراکنده شدن گرده ها شروع نمایید تا علائمتان بهتر کنترل شوند.

. در و پنجره های خانه را ببندید.

. صبح زود معمولاً میزان گرده ها در هوا بیشترین است، بنابراین تا جایی که ممکن است در این زمان از خانه خارج نشوید.

. اگر در محیط مرطوبی زندگی می کنید از دستگاه رطوبت گیر برای کم کردن رطوبت هوای داخل خانه بهره ببرید.

. کیسه جاروبرقی را مرتباً خالی کنید و از فیلتر هپا (HEPA) مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air (حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا) بهره ببرید.

و در خاتمه اینکه هرچند نمی توانید به طور کامل از علائم آلرژی پیشگیری کنید اما با راه های ساده ای مانند تغییر محیط، استفاده از داروهایی که پزشک برایتان تجویز نموده و رعایت نکات گفته شده می توانید با علائم آلرژی فصلی تان راحت تر کنار بیایید و کمتر احساس ناراحتی کنید.

منبع: تبیان

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6833

به "نکاتی درباره آلرژی بهاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره آلرژی بهاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید