ماندگاری 23 برابری کرونا در هوای مرطوب

به گزارش پرسینا بلاگ، نتایج یک مطالعه که به تازگی اجرا شده است، نشان می دهد ماندگاری ویروس کرونا که باعث ابتلا به کووید-19 می گردد، در هوای مرطوب 23 برابر بیشتر از هوای خشک است.

ماندگاری 23 برابری کرونا در هوای مرطوب

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، SARS-CoV-2 که حدود 784 هزار و 353 نفر را در دنیا به کام مرگ کشانده است، در قطرات میکروسکوپی ساطع شده در جریان فعالیت های طبیعی تنفسی مانند نفس کشیدن و صحبت کردن حمل می گردد.

اکنون یک مطالعه جدید که توسط محققان آمریکایی اجرا شده است، نشان می دهد که قطرات در محیطی با رطوبت بالا - غلظت بالای بخار آب موجود در هوا - می توانند مسافتی تا 16 فوت (4.87 متر) را طی نمایند.

این محققان ادعا می نمایند که رطوبت بالا می تواند مدت ماندگاری قطراتی را که اندازه متوسطی دارند، در هوا تا 23 برابر افزایش دهد. اما هوای خشک با رطوبت کم، می تواند تبخیر طبیعی قطرات را تسریع نموده و مسافتی را که آن ها می تواند طی نمایند، محدود کند.

محققان دانشگاه میسوری در آمریکا در مقاله تحقیقاتی خود نوشتند: حمل و نقل و سرنوشت قطرات بازدم انسان نقش اساسی در انتقال بیماری های عفونی دستگاه تنفسی دارد. قطرات نسبت به شرایط محیطی از جمله دما، رطوبت و جریان های محیط حساس هستند.

این محققان می گویند، به رغم تحقیقات گسترده در خصوص SARS-CoV-2، اطلاعات اندکی در خصوص چگونگی انتقال ویروس به وسیله هوا معین شده است؛ بنابراین آن ها با استفاده از شبیه سازی ها و مدل های ریاضی به مطالعه این موضوع پرداختند که چگونه جریان هوا و جریان سیال بر قطرات بازدم تأثیر می گذارد.

آن ها از یک مدل شبیه سازی استفاده کردند که خصوصیات آیرودینامیکی و ترمودینامیکی ذرات منفرد را محاسبه می نماید؛ ذراتی که دارای چگالی، اندازه، دما و رطوبت هستند.

قطرات حاصل از بازدم در تنفس طبیعی انسان در اندازه های مختلفی، از حدود یک دهم میکرومتر تا هزار میکرومتر هستند. برای مقایسه، یک موی انسان قطری حدود 70 میکرومتر دارد، در حالی که قطر یک ذره معمولی ویروس کرونا کمتر از یک دهم میکرومتر است. متداول ترین قطرات بازدم قطری حدود 50 تا 100 میکرومتر دارند. قطرات خارج شده از یک فرد عفونی حاوی ذرات ویروس و همچنین سایر مواد مانند آب، لیپیدها، پروتئین ها و نمک است.

محققان در این تحقیق نه تنها حمل قطرات به وسیله هوا بلکه تعامل آن ها را با محیط اطراف به ویژه به وسیله تبخیر آنالیز کردند.

شبیه سازی ها نشان می دهند که در شرایط هوایی با رطوبت نسبی 100 درصد، قطرات بزرگتر که قطر 100 میکرومتری دارند تقریباً در فاصله شش فوتی (1.82 متر) از منبع بازدم بر زمین می افتند. اما قطرات کوچکتر که قطری 50 میکرونی دارند، در هوای مرطوب می توانند مسافت طولانی تری را به اندازه 16.4 فوت (پنج متر) طی نمایند. هوای کمتر مرطوب که غلظت بخار آب در آن کمتر است، می تواند سرعت این گسترش را کاهش دهد.

این مطالعه نشان داد که در رطوبت نسبی 50 درصدی، هیچکدام از قطرات 50 میکرومتری، مسافتی بیش از 11.4 پا (3.5 متر) را طی نکردند.

این محققان همچنین یک نمودار رنگی ایجاد کردند تا نشان دهند چگونه رطوبت و درجه حرارت نسبی بر زمان سپری کردن یک قطره 100 میکرومتری در هوا تاثیر می گذارد.

این نمودار نشان داد، هنگامی که رطوبت نسبی به طور مداوم صفر است، با افزایش درجه حرارت، قطرات زمان کم و کمتری را در هوا سپری نموده و سپس بر زمین می افتند. اما در شرایطی که رطوبت نسبی حدود 50 درصد است، با افزایش دما قطرات مدت زمان بیشتر و بیشتری را تا 12 ثانیه در هوا سپری می نمایند.

مشروح این مطالعه در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5079

به "ماندگاری 23 برابری کرونا در هوای مرطوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماندگاری 23 برابری کرونا در هوای مرطوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید