ضرورت مناسب سازی آبگرم های معدنی، حسرت معلولان برای یک استخر

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران- گروه استانها: از اسفند ماه سال 1392 دغدغه مناسب سازی اماکن عمومی در اردبیل مطرح شد و تشکیل ستاد مناسب سازی نشان داد که تمام سال های قبل نه تنها معلولان مورد غفلت بوده اند بلکه از کمترین تمهیدات برای سهل کردن زندگی روزمره آن ها در سطح شهر دریغ شده است.

ضرورت مناسب سازی آبگرم های معدنی، حسرت معلولان برای یک استخر

با وجود اینکه بهزیستی استان به عنوان دبیر این ستاد در تمام این سال ها افزایش نرخ معلولیت را مطرح ساخته و مسائل متعدد معلولان و جانبازان را بارها انعکاس داده تا توجه مدیران را برای مناسب سازی جلب کند، چندان گوش ها بدهکار نبوده و حداقل اینکه ادارات نادری اقدام به مناسب سازی ساختمان های خود کرده اند.

در این میان غفلت از مناسب سازی گریبان گیر استخرهای آب های گرم نیز بوده و تمامی استخرها بی ملاحظه به شرایط این قشر طی سال های گذشته احداث شده و همین اتفاق موجب شده است، حتی اگر استفاده از آبگرم معدنی برای سلامت جسمی و روحی یک معلول یا جانباز ضرورت دارد به دلیل مسائل تردد در خارج و داخل ساختمان آبگرم ها عملا نتواند تن خود را به گرمی چشمه ها بسپارد.

پیش بینی نشدن اعتبار مجزا و یا حتی اهرم قانونی تعیین برای ترغیب ساخت و سازها جهت رعایت مولفه های مناسب سازی موجب شده است این موضوع با نگاه سلیقه ای مدیران گره بخورد و به جای یک تکلیف به عنوان یک امر سلیقه ای مورد توجه باشد.

نتیجه این است که تمام تاکیداتی که در خصوص مسائل تردد و انجام امور روزمره معلولان و جانبازان در سطح شهر وجود دارد به قوت خود باقی باشد.

درخواستی که جدی گرفته نشد

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل در پاسخ به دغدغه عموم معلولان در استفاده از استخرهای آبگرم به طرح این موضوع در جلسات متعدد اشاره کرد و به خبرنگاران گفت: دررابطه با مناسب سازی آب های معدنی ومناطق گردشگری در یکی از جلسات ستاد پیگیری مناسب سازی که شهریور ماه برگزار گشت نظرات خود را انعکاس دادیم.

به گفته رویا احمدیان پیشنهادی مبنی بر اختصاص اعتباری جهت مناسب سازی آب گرم های معدنی به فرمانداران و شهرداران دو شهرستان مشگین شهر و سرعین طرح شد.

وی با بیان اینکه این مهم در جلسات بعد نیز پیگیری می شود، اضافه کرد: در قالب این پیشنهاد از مسئولان دو شهرستان ذکر شده خواسته شده است که مناسب سازی را به جد پیگری کنند و اعتباری به این منظور در نظر بگیرند.

مدیر کل بهزیستی استان معتقد است با وجود اینکه شاخصه ها و نیازهای مناسب سازی به ادارات مختلف ابلاغ شده اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی متذکر شد: در امر مناسب سازی پیاده روها، پازل گذاری سطح پیاده روها برای نابینایان، ایجاد پل های ارتباطی پیاده رو خیابان اصلی، نصب تابلوهای محل پارک خودرو ویژه معلولان و جانبازان در خیابان ها، ایجاد رمپ ورودی سرویس های بهداشتی و آسانسور ساختمان های اداری، مناسب سازی پارک ها و فضاهای سبز شهری مورد تاکید است.

مناسب سازی دستوری نیست

پیشنهادات دبیر ستاد پیگیری مناسب سازی روی زمین مانده است چرا که فرماندار سرعین و مشگین شهر هیچ کدام به اختصاص اعتبار مجزا برای مناسب سازی اعتقادی ندارند.

فرماندار مشگین شهر معتقد است نه تنها نمی توان اعتبار مجزا تعریف کرد بلکه حتی در اجرا نیز مناسب سازی دستوری نیست و ما فقط می توانیم از مدیران و پیمانکاران خواهش کنیم نسبت به این مهم توجه داشته باشند.

ابراهیم امامی در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه مناسب سازی ساختمان های اداری در این شهرستان به جد پیگیری می شود و اخیرا ساختمان دارایی که تجدید ساخت می شد نسبت به رعایت این مهم اقدام کرده است، متذکر شد: علاوه بر این به چند مورد از بانک ها و اداراتی که ساختمان های جدید در دست ساخت دارند تذکرات لازم برای رعایت مولفه های مناسب سازی ارائه شده است.

فرماندار مشگین شهر اینکه یک معلول نتواند حتی از عابر بانک پول دریافت کند را نامناسب خواند و تاکید کرد: هر چند اعتبار مجزایی برای مناسب سازی تفکیک نشده است اما انتظار می رود از محل اعتبارات عمرانی، دستگاه ها به مناسب سازی ساختمان های خود همت کنند.

امامی در خصوص مناسب سازی آبگرم های معدنی برای استفاده معلولان و سالمندان نیز به خبرنگاران گفت: در طرح های جدیدی که سرمایه گذاران اجرا می کنند توجه به این موضوع درخواست شده است.

رئیس شورای اداری شهرستان مشگین شهر با بیان اینکه توجه به مناسب سازی نمی تواند دستوری و برخوردی باشد، متذکر شد: ما صرفا از سرمایه گذاران درخواست کردیم به این مقوله توجه داشته باشند.

وی با ذکر نمونه ای به مناسب سازی سرویس های بهداشتی در جهت گردشگری آبگرم قینرچه اشاره کرد و اضافه کرد: انتظار می رود سرمایه گذاران و دستگاه های دولتی برای رفاه حال معلولان و سالمندان به این ضرورت توجه داشته باشند.

عملکرد متفاوت دو فرماندار در یک موضوع

با این وجود در پاسخ به فرجام جلسه ستاد مناسب سازی و درخواست های مدیر کل بهزیستی استان برای مناسب سازی استخرهای آبگرم فرماندار شهرستان سرعین با نگاهی متفاوت از همتای خود در مشگین شهر از اجرای طرح هایی با اهرم قانونی به منظور مناسب سازی خبر داد.

عاطف ناصری به خبرنگاران گفت: ساماندهی آب های گرم معدنی به بخش خصوصی محول شده و از سویی مناسب سازی به شهرداران و سرمایه گذاران ابلاغ شده است تا نسبت به اجرای آن مصمم باشند.

وی آماده سازی شرایطی برای معلولان را وظیفه نهادها دانست و تاکید کرد: به عنوان مثال نمونه استخر مناسب سازی شده در آبگرم پهنلو است که معلولان می توانند تا خود استخر با ویلچر بروند.

فرماندار سرعین تاکید کرد: ما از سرمایه گذارانی که در خصوص ساماندهی آبگرم ها اعلام آمادگی می کنند خواسته ایم مناسب سازی را در نقشه خود تدارک ببینند و در غیر این صورت شهرداری پروانه ساخت صادر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بعد از این تصمیم تمامی آبگرم ها ملزم به مناسب سازی خواهند شد، ابراز امیدواری کرد: این مهم حتی در ساختمان های اداری شهرستان نیز مورد توجه قرار گیرد.

حفظ بدنه سنتی استخرها گریزگاه مناسب سازی

از سویی رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران خدمات رسانی مطلوب از سوی آبدرمانی ها به معلولان و جانبازان را یکی از ضروریات گفت و اضافه کرد: تدابیر لازم برای تحقق این مهم اتخاذ شده است.

رضا آستانی ادامه داد: با سرمایه گذاری های اجرا شده در سال های اخیر و تبدیل آبگرم های سنتی به مدرن در سرعین برای تمام اقشار جامعه بویژه قشر معلولان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس امکانات ویژه ای از سوی سرمایه گذاران در این مراکز در نظر گرفته شده است.

وی مناسب سازی جهت، اختصاص بخش های ویژه، راه اندازی آسانسور و... را از جمله این امکانات دانست و بیان داشت: اخیرا با راه اندازی آسانسور و جهت ویلچری در تعدادی از آبگرم ها برای بهره مندی افراد معلول و جانباز از امکانات، شرایط مناسبی ایجاد شد.

رئیس هیئت مدیره سرمایه گذاران آبهای گرم معدنی استان در عین حال با اشاره به فعالیت برخی از آبگرم ها به صورت سنتی تاکید کرد که تعدادی از آبگرم های فعال نیز به دلیل کارکرد سنتی همچنان بدون مناسب سازی است.

وی متذکر شد: در این راستا شرکت سرمایه گذاری آب های گرم معدنی استان مصمم است با جذب سرمایه گذاران مطرح در جهت تبدیل آبگرم های سنتی به مدرن و اجرای طرح های مناسب سازی برای برخورداری تمام آحاد جامعه گام بردارد.

آستانی در عین حال تاکید کرد که برخی از آبگرم ها نیز به دلیل حفظ نمادهای سنتی به همان صورت باقی خواهند ماند اما باید در این آبگرم ها نیز تدابیری برای استفاده معلولان و جانبازان اتخاذ شود.

هر چند این مهم مورد تاکید است فرماندار سرعین در خصوص بی توجهی به مناسب سازی استخر گاومیش گلی که در سال جاری مناسب سازی آن اجرا شد و به بهره برداری رسید شرح داد: این مجموعه در دست شرکت سهامی آب منطقه ای استان است و بازسازی آن با نگاه بهداشتی بود.

وی اضافه کرد: ما نمی توانیم اعتبار مجزا برای مناسب سازی در نظر بگیریم و در مقابل سرمایه گذاران و مدیران را تشویق می کنیم از محل اعتبارات عمرانی نسبت به مناسب سازی برنامه ریزی کنند.

معلولیت و سالمندی رو به افزایش است

مدیر کل بهزیستی استان تاکید دارد که سرعت مناسب سازی اماکن عمومی مطلوب نیست و این در حالی است که بر اساس مطالعات و بررسی ها نرخ معلولیت نه تنها کاهش ندارد بلکه به دلایل مختلف از جمله تصادفات رو به افزایش است. وی متذکر شد: ایجاد شرایط مطلوب برای تردد معلولان و رسیدگی به امور روزمره شان وظیفه دستگاه های خدمات رسان است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این بر اساس مطالعات اجرا شده جمعیت استان به تبع از جمعیت کشور به سمت سالمندی می رود و اگر به دنبال بهبود شرایط زندگی این قشر هستیم باید از هم اینک برای حوزه های مختلف زندگی آن ها برنامه ریزی داشته باشیم.

احمدیان اضافه کرد: در این میان اداره بهزیستی استان به عنوان دبیرخانه ستاد پیگیری مناسب سازی، پیگیری های لازم را انجام می دهد و خواستار همکاری بیشتر دستگاه ها در جلسات ستاد و کمیته های شهرستانی است.

خبرنگار: ونوس بهنود

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3401

به "ضرورت مناسب سازی آبگرم های معدنی، حسرت معلولان برای یک استخر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مناسب سازی آبگرم های معدنی، حسرت معلولان برای یک استخر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید