خطری نهفته در ته دیگ که اگر بدانید لب به آن نمی زنید!

به گزارش پرسینا بلاگ، یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درباره خطرات پنهان در ته دیگ توضیحاتی ارائه داد.

خطری نهفته در ته دیگ که اگر بدانید لب به آن نمی زنید!

به گزارش، زهرا احدی گفت: خوردن نان برشته و نیم سوخته، ته دیگ، چیپس و غذا های سرخ کردنی به دلیل ایجاد ترکیب آکریلامید سرطانزا هستند. احدی اضافه کرد: دود سیگار، قهوه حرارت دیده و برشته شده، بیسکویت ها، سوسیس و غلاتی که بالای 120 درجه حرارت می بینند نیز حاوی آکریلامید هستند.

وی توضیح داد: توصیه می شود که مراقب حرارت دیدن بیش از حد کربوهیدرات ها باشیم و از خوردن موادغذایی ذکر شده مانند نان نیم سوخته، چیپس وسایر منابع آکریلامید پرهیز کنیم.

وی در توضیح ترکیب شیمیایی آکریلامید گفت: اکریلامید یک ترکیب اسیدی و مضر است که فرمول آن C 3 H 5 NO است و در اثر حرارت دیدن کربوهیدرات ها با دمای بالا ایجاد می شود.

وی آکریلامید را جزو ترکیباتی برشمرد که توسط سیستم سلامت و غذای بسیاری از کشور ها ممنوع شده است و نباید در مواد غذایی وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در مدل های حیوانی آکریلامید جزو ترکیبات سرطانزا است، توضیح داد: این ترکیب حتی از طریق پوست جذب می شود و در ایجاد سرطان های غدد آدرنال، تیروئید، ریه ها وبیضه و غدد جنسی تأثیر دارد. احدی ادامه داد: در مواقعی که تماس با آکریلامید زیاد باشد در کبد، کلیه ها، بیضه ها و طحال تجمع پیدا می کند و بسیار مضر است.

منبع:ایسنا

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2490

به "خطری نهفته در ته دیگ که اگر بدانید لب به آن نمی زنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطری نهفته در ته دیگ که اگر بدانید لب به آن نمی زنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید