خبرنگاران خواسته های جامعه هنری ساوه و زرندیه از منتخب یازدهم

به گزارش پرسینا بلاگ، ساوه - خبرنگاران - اقشار مختلف ملت از جمله هنرمندان، امروز با حضور در پای صندوق های رای امیدوارند که مطالبات و خواسته هایشان در قلب قانونگذاری کشور پیگیری و با قوانین مصوب در بهارستان برآورده گردد.

خبرنگاران خواسته های جامعه هنری ساوه و زرندیه از منتخب یازدهم

هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر در ساوه و زرندیه مانند همتایان خود در سراسر کشور مطالبات و خواسته هایی دارند که برای برطرف آنها به مجلس یازدهم و نماینده منتخب شان چشم امید دوخته اند.

زیرساخت های فرهنگی و هنری در شهرستان های ساوه و زرندیه به خصوص در حوزه امکانات سخت و نرم افزاری و همچنین بودجه و اعتبارات کاستی هایی دارد و متناسب با جمعیت رو به افزایش این مناطق مهاجرپذیر و صنعتی نیست.

در زرندیه خبری از سینما نیست و مشکل مشترک هر 2 شهرستان نیز نبود سالن های تخصصی و گالری برای هنرهای نمایشی و تجسمی و... است.

در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با 2 تن از هنرمندان از شهرستان های ساوه و زرندیه در خصوص انتظاراتی که از نماینده منتخب مردم در خانه ملت دارند، گفت و گو کردیم.

انجمن های هنری هفتگانه ساوه محروم از سالن و گالری های تخصصی

جواد روستایی از هنرمندان عرصه تئاتر شهرستان ساوه به خبرنگاران، گفت: همه هفت انجمن هنری این شهرستان از مشکل مشترکی به نام نداشتن سالن های تخصصی و گالری برای تمرین، اجرا و عرضه دستاوردهای خود رنج می برند.

وی اضافه کرد: هنر تئاتر در ساوه با وجود ظرفیت های بالا و هنرمندان توانمند، سالن تخصصی ندارد و تنها سالنی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت اکنون تبدیل به سینما شده است.

وی گفت: فقط یک سالن بلک باکس با ظرفیت حدود 100 نفر وجود دارد که هرگز جوابگوی جمعیت زیاد تماشاگران علاقمند ساوجی به هنر تئاتر نیست.

روستایی گفت: این معضل برای سایر گروههای هنری فعال در زمینه های موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی و... نیز صادق است و در ساوه یک گالری برای عرضه و نمایش دستاوردهای هنرمندان وجود ندارد.

وی تاکید نمود: هنرمندان این شهرستان به یک سالن تخصصی قاب صحنه ای احتیاج دارند و ضروری است که نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم به این مشکل و مواردی که مطرح شد، توجه لازم را داشته باشد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر اهل ساوه در ادامه مسائل هنرمندان حوزه موسیقی را یادآور شد و گفت: علاوه بر نبود سالن تخصصی آکوستیک برای تمرین و اجرا، یکی از معضلات این عرصه بی توجهی به موسیقیدانان بومی و استقبال از خوانندگان پاپ سایر شهرها به خصوص تهران است که به صورت مرتب در ساوه کنسرت اجرا می نمایند و پول خانوارهای این شهرستان به جیب آنها و عوامل دست اندرکار این اقدامات می رود که در واقع ظلم به هنرمندان توانمند و شاخص این دیار است.

وی گفت: نماینده منتخب مردم در خانه ملت ضروری است فضا را برای اجرای برنامه های موسیقی هنرمندان بومی و محدود کردن خوانندگان پاپ غیربومی فراهم کند و برای تقویت بودجه های فرهنگی شهر و اختصاص آن به انجمن های هنری کوشش کند زیرا انجمن ها در صورت داشتن بودجه مستقل می توانند برنامه های خود را به نحو شایسته تهیه و اجرا نمایند.

روستایی گفت: شهرستان ساوه با جمعیتی حدود 300 هزار نفر به یک تالار شهری و هنری که در آن سالن سینما، گالری، سالن های بلک باکس و قاب صحنه ای تئاتر وجود داشته باشد، احتیاج شدید دارد تا جوابگوی جمعیت شهر باشد و این مورد از انتظارات و خواسته های جامعه هنری از نماینده آینده است.

وی تاکید نمود: در حوزه فرهنگی هم احتیاج است که فرهنگسرایی شامل مجتمع فرهنگی و هنری شبیه به پردیس های سینمایی با طبقات تجاری ایجاد گردد تا درآمد حاصل از بخش مالی آن برای امور هنری و فرهنگی و فراوری آثار مرتبط با این عرصه ها صرف گردد و تحقق این مساله در گرو اهتمام مسئولان شهرستان و حمایت نماینده مجلس است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نامزدهای این دوره از انتخابات وعده هایی برای برآورده کردن احتیاجهایی که به آنها اشاره شد، به جامعه هنری داده اند، گفت: بسیاری از نامزدها در ملاقات به هنرمندان وعده برطرف این مسائل را داده اند اما معتقدم که این قول ها صرفا جنبه شعاری داشته و مصرف آن تا بعد از انتخابات است.

نماینده منتخب صدای جامعه هنری زرندیه باشد

نادر توکلیان از هنرمندان عرصه شعر و ادب شهرستان زرندیه نیز به خبرنگاران، گفت: از نماینده منتخب مردم این شهرستان ها می خواهم که یک بار به دور از کلیشه های موجود در رسوم اداری و کلامی کشور، نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران زمین بیندازد تا بداند که ضرورت امروز کشور ما نه در حوزه اقتصاد بلکه در زمینه فرهنگ است.

وی گفت: البته منظور بنده این نیست که اقتصاد ربطی به فرهنگ ندارد بلکه معتقدم که رابطه ای تنگاتنگ و دوطرفه با هم دارند اما در اوضاع مالی و معیشتی این روزها، آنچه می تواند ما را از شرایط کنونی نجات دهد، بیش از آن که مالی باشد، فرهنگی است.

این هنرمند اهل زرند، گفت: اگر نگاه نماینده منتخب مردم این دیار در مجلس یازدهم به فرهنگ همان نگرش کلیشه ای باشد که سال ها آزموده شده و نتیجه ای هم به همراه نداشته، ضروری است که در نوع نگرش خود از اکنون تجدیدنظر نموده و با اهل فرهنگ، کارگران و مهندسان فرهنگی این عرصه مشورت و تعامل داشته باشد.

توکلیان با بیان اینکه فرهنگ یک اتمسفر است که افراد در آن رشد نموده و تمدن می سازند، اظهار کرد: این فرهنگ است که احاطه مستقیم و غیرمستقیم بر امور زیستی دارد؛ به عنوان مثال لازمه صنعتی شدن در شهرستان های ساوه و زرندیه مطالعه فرهنگی و شناسایی چگونگی صنعتی شدن این مناطق است اما زمانی که این بستر تحقیقی فراهم نمی گردد، پدیده های جانبی صنعتی شدن مانند مهاجرت می تواند فرهنگ بومی را به مخاطره انداخته و برای سالهای آینده فاجعه بار باشد.

وی اضافه کرد: ساوه و زرندیه توان بسیار بالایی در زمینه های مختلف نظیر گردشگری و فراوری محصولات فرهنگی دارند که ضروری است سیاست کلی در این مناطق مورد بازنگری قرار گیرد.

این هنرمند اهل زرندیه گفت: نامزدهای انتخابات در ساوه و این شهرستان حتما در جلساتی که در ایام تبلیغات با مردم داشته اند، نسبت به کاستی ها مطلع تر شده اند و شاید احتیاج به گفتن نباشد که در زرندیه حتی یک سالن سینما و اجرای تئاتر هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این شهرستان همچنین مکانی برای اجرای موسیقی و جُنگ وجود ندارد و به نمایندگی اهالی فرهنگ زرند از نماینده منتخب درخواست می کنم که بعد از جلوس بر جایگاه مجلس با دلسوزان و کارگران فرهنگی رابطه ای نزدیک و مشورتی داشته باشد و این مسائل را به صورت هفتگی و حتی روزانه رصد و پیگیری کند.

246 هزار و 293 تن از واجدین شرایط رای در شهرستان های ساوه و زرندیه روز آدینه، دوم اسفند با حضور در پای صندوق های رای یک نماینده را به خانه ملت معرفی می نمایند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3412

به "خبرنگاران خواسته های جامعه هنری ساوه و زرندیه از منتخب یازدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خواسته های جامعه هنری ساوه و زرندیه از منتخب یازدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید