جامعه اطلاعاتی آمریکا پوتین را به مداخله در انتخابات 2020 به نفع ترامپ متهم کرد

به گزارش پرسینا بلاگ، بر اساس یک گزارش اطلاعاتی طبقه بندی نشده نهاد ارشد اطلاعاتی آمریکا، ولادیمیر پوتین احتمالا دستور به تلاش برای مداخله به نفع دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور داده است؛ گزارشی که به گفته چند منبع ممکن است تحریمها علیه مسکو را کلید بزند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پوتین را به مداخله در انتخابات 2020 به نفع ترامپ متهم کرد

به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال انتشار این گزارش 15 صفحه ای که از سوی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شد، باعث تقویت اتهامات مطرح شده قبلی می شود؛ اتهاماتی مبنی بر اینکه برخی از دستیاران ارشد دونالد ترامپ با پشتیبانی از ادعاهای مطرح شده از سوی چهره های اوکراینی مرتبط با روسیه علیه جو بایدن، رقیب این رئیس جمهور سابق در انتخابات ریاست جمهوری 2020، در زمین مسکو بازی کرده اند. این گزارش همچنین یک سری یافته های جدید را مطرح کرده مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین یا خودش ناظر بر مداخله انتخاباتی به نفع دونالد ترامپ بوده یا دست کم آن را تایید کرده است.

سه منبع که نامشان را فاش نکردند گفتند انتظار می رود که واشنگتن چند روز دیگر از بابت اتهامات مطرح شده طی این گزارش تحریمهایی را علیه مسکو اعمال کند.

احتمالا یافته های این گزارش درباره نقش پوتین با توجه ویژه ای روبرو شود در حالی که این گزارش نتیجه گیری کرده چهره های مورد حمایت روسیه نظیر آندری درکاچ، کننده مجلس اوکراین چهره های سیاسی آمریکایی که نامشان فاش نشده را برای کمپین خود استفاده کرده تا بایدن و پسرش هانتر را بدنام کنند.

این گزارش نام درکاچ، کسی که در سال 2019 با رودی جولیانی، وکیل ترامپ دیدار کرده را به عنوان شخصی یاد کرده که اگر تحرکاتش با دستور پوتین صورت نگرفته باشد اما دست کم تحرکات او از سوی پوتین ردگیری شده است.

در این گزارش عنوان شده: پوتین فعالیتهای آندری درکاچ را در دیدرس خود داشته است. مقامهای ارشد دیگر نیز شامل مقامهای ارشد امنیت ملی و اطلاعاتی که طبق ارزیابی ما دست کم بدون تایید ضمنی پوتین اقدام نمی کنند، در اعمال نفوذ انتخاباتی روسیه شرکت داشته اند.

پیشتر آژانسهای اطلاعاتی آمریکا و رابرت مولر، بازرس ویژه پفراینده تحقیقات سابق درباره مداخله انتخاباتی روسیه در انتخابات سال 2016 نیز به این نتیجه رسیدند که روسیه در آن انتخابات هم به نفع دونالد ترامپ علیه رقیب دموکرات سابقش هیلاری کلینتون مداخله کرده است.

ترامپ در زمان ریاست جمهوری با پرسشهایی در خصوص ارتباطات دستیارانش با روسیه و چهره های مرتبط با روسیه در اوکراین روبرو شد. مجلس کنندگان آمریکا در سال 2019 دونالد ترامپ را در ارتباط با مناقشه مربوط به درخواستش از اوکراین برای تحقیق در خصوص بایدن و پسرش استیضاح کرد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا همچنین به دیگر تلاشهای خارجی برای تاثیرگذاری بر انتخابات 2020 اشاره کرده است.

این گزارش در عین حال بر خلاف ادعای همپیمانان ترامپ مبنی بر مداخله چین در انتخابات به نفع بایدن ارزیابی و عنوان کرده که پکن تلاشی به جهت مداخله اعمال نکرد.

در این گزارش تصریح شد: چین به دنبال ثبات در روابطش با آمریکا بوده و از نظرش هیچ نتیجه ای در انتخابات آمریکا آنقدر برایش سودمندی ندارد که بخواهد ریسک ضربه متقابل در صورت لو رفتن کارش را بپذیرد.

مقامهای آمریکایی مدعی شدند، شاهد تلاشهایی از سوی کوبا، ونزوئلا، ایران و حزب الله لبنان به منظور اعمال نفوذ بر انتخابات این کشور بوده اند.

کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر درباره احتمال اعمال تحریمها علیه روسیه طی چند روز آینده که نخستین بار از سوی سی.ان.ان گزارش شد پاسخ نداد.

یک مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره گزارش سی.ان.ان گفت، بایدن صراحتا گفته واشنگتن به اقدامات بی ثبات کننده روسیه پاسخ خواهد داد و به گامهای آمریکا برای پاسخ به اتهام استفاده روسیه از سلاح شیمیایی علیه آلکسی ناوالنی منتقد کرملین اشاره کرد. این مقام که نامش را فاش نکرد گفت: به زودی (تحریمهای) بیشتر وجود خواهد داشت.

دو منبع به رویترز گفتند، این تحریمها احتمالا به مساله هک و حمله سایبری مرتبط با شرکت آمریکایی سولارویندز برای اعمال نفوذ در شبکه های دولت آمریکا و همچنین گزارش مربوط به معین جایزه از سوی روسیه برای شبه نظامیان مرتبط با طالبان برای کشتن نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان خواهد پرداخت.

مسکو دست داشتنش در این هک و اتهامات مربوط به معین جایزه را رد کرده است.

گزارش اطلاعاتی آمریکا بیان کرد که با اطمینان بالا ارزیابی می کند که رهبران روسیه ترجیحشان پیروزی مجدد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق در انتخابات آمریکا به رغم ضدروسی تلقی شدن برخی ازسیاستهای دولتش بوده است.

طبق این گزارش یک فرد دیگر مرتبط با نهادهای اطلاعاتی روسیه به نام کنستانتین کیلیمنیک به ایفای نقشی کلیدی پرداخته است. این گزارش بیان داشت، کیلیمنیک و درکاچ با افراد مرتبط با ترامپ دیدار کرده و آنها ابزارهایی را به منظور اعمال فشار برای انجام تحقیقات رسمی علیه بایدن داده اند و در این راستا درکاچ چهار فایل صوتی ضبط شده را منتشر کرد با این هدف که نشان دهد بایدن برای محافظت از پسرش از یک تحقیقات ضد فساد در اوکراین تلاش کرده است. جولیانی جزو کسانی بود که از چنین ادعاهایی حمایت کرد.

کیلیمینک یک فرد نزدیک و شریک با پل مانافورت که قبال رئیس کمپین 2016 ترامپ بود، بوده است. ترامپ سال گذشته میلادی مانافورت را در ارتباط با یک محکومیت قضایی مرتبط با تحقیقات مولر مورد عفو قرار داد.

همچنین گزارش مذکور بیان کرد، ماموران روسیه تلاش کردند شرکتهای وابسته به شرکت انرژی اوکراینی بوریسما را هک کنند با این هدف احتمالی که اطلاعاتی در ارتباط با خانواده جو بایدن جمع آوری کنند. هانتر بایدن پیشتر عضو هیات مدیره شرکت بوریسما بوده است.

در گزارش مذکور بیان شد: یک عنصر کلیدی استراتژی مسکو در این دوره انتخاباتی استفاده آن از نایبهای مرتبط با نهادهای اطلاعاتی روسیه به منظور اعمال نفوذ بر روایتها از جمله با طرح اتهامات بی اساس یا گمراه کننده علیه جو بایدن، در میان سازمانهای رسانه ای، مقامها و افراد برجسته آمریکا شامل برخی افراد نزدیک به دونالد ترامپ و دولتش بوده است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا ادعا کرد با اطمینان بالا ارزیابی می کند که روسیه و ایران برای تضعیف اعتماد عمومی به فرایند ها و نتایج انتخاباتی آمریکا از اطلاعات غلط استفاده کرده اند.

با این حال نشانه ای از این که یک عامل خارجی برای دستکاری کردن سیستمهای انتخاباتی یا دیگر جوانب فنی رای گیری انتخابایت مثل فرایند ثبت نام رای دهندگان، ثبت و انداختن آرا، جدول بندی آرا یا گزارش دادن نتایج تلاش کرده باشد وجود نداشته است.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا گفت، شاهد تلاشهای سایبری مداوم روسیه برای کسب دسترسی به زیرساختهای انتخاباتی نبوده است. این گزارش بیان کرد که به جایش، یک عنصر کلیدی استراتژی آن استفاده از افراد مرتبط با سرویسهای اطلاعاتی روسیه با هدف ارائه روایتهای نفوذی از طریق رسانه ها، مقامهای آمریکایی و آمریکایی های برجسته بوده است.

در این گزارش بیان شد: تلاش اولیه کشف شده از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا مرتبط با روایتی است که عوامل روسی از سال 2014 شروع به گسترشش کرده و اتهامات وجود روابط مفسدانه میان بایدن، خانواده اش و دیگر مقامهای آمریکایی و اوکراینی را مطرح کردند.

به نوشته این گزارش کیلیمنیک به عنوان مامور نفوذ روسیه توصیف و گفته شده که برای آسیب زدن به روابط آمریکا با اوکراین و نامزدی جو بایدن تلاش کرده است.

طبق اعلام جامعه اطلاعاتی آمریکا، کیلیمنیک، درکاچ و شرکای دیگر تلاش کردند از اشخاص و مجاری رسانه ای برجسته آمریکا به منظور قالب کردن روایتهایشان به مقامها و مخاطبان آمریکایی استفاده کنند. این گزارش تصریح داشت: این نایبهای روسیه با اشخاص آمریکایی مرتبط با دولت ترامپ دیدار کرده و به آنها ابزارهایی به منظور حمایت از انجام تحقیقات رسمی ارائه کردند؛ آنها یک شرکت آمریکایی را به منظور طرح شکایت از مقامهای آمریکایی استخدام کردند؛ و برای ایجاد ارتباط با چند مقام آمریکایی تلاش کردند. آنها همچنین با چهره های رسانه ای جا افتاده آمریکایی ارتباط برقرار کرده و به تولید یک مستند پخش شده در یک شبکه آمریکایی در اواخر ژانویه 2020 کمک کردند.

این گزارش بیان کرد، رسانه های دولتی روسیه، به همراه نایبهای اینترنتی و ترولهای این کشور محتواهای ناخوشایند درباره بایدن، خانواده اش و حزب دموکرات منتشر کرده و شدیدا به تقویت محتواهای مرتبط دیگری که در رسانه های آمریکایی گردش می یافت از جمله ماجراها درباره پسر او پرداختند در عین اینکه عوامل اینترنتی نفوذ روسیه از ترامپ و پیامهایش در جریان انتخابات و تحقیقات مربوط به استیضاحش حمایت کردند.

به نوشته این گزارش، هکرهای روسیه برای نفوذ به سازمانهای وابسته به حزب دموکرات بعد از انتخابات میاندوره ای 2018 تلاش کرده و در سالهای 2019 و 2020 بازیگران سیاسی آمریکا را هدف گرفتند.

طبق این گزارش، انگیزه تلاشهای مسکو برای آسیب زدن به کاندیداتوری انتخاباتی جو بایدن ناشی از این باور کرملین بوده که انتخاب شدن او به ریاست جمهوری آمریکا برای منافع روسیه زیانبار خواهد بود.

آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه ای گفت: این تلاشهای رقبای آمریکا هدفشان بدتر ساختن اختلافات و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ما بوده است. رسیدگی به این چالش ادامه دار نیازمند رویکرد کل دولت بر مبنای درک دقیق از مساله است و جامعه اطلاعاتی از طریق یک چنین ارزیابی هایی در تلاش برای ارائه آن است.

این گزارش منتشر شده در روز سه شنبه یک نسخه غیرطبقی بنده شده از یک گزارش محرمانه ارائه شده به رئیس جمهور، مقامهای ارشد شاخه اجرایی، رهبران کنگره و کمیته های نظارت اطلاعاتی در هفتم ژانویه است.

آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس کنندگان آمریکا که یک دموکرات است گفت، این ارزیابی به تاکید بر آنچه که قبلا معین شد می پردازد: روسیه به جهت کمک به ترامپ و آسیب زدن به بایدن و تضعیف اعتماد به فرآیند انتخاباتی مداخله کرده است.

شف در بیانیه ای گفت: صرف نظر از اینکه چه کشوری به دنبال اعمال نفوذ در نظامی سیاسی ما بوده و چه کسی قرار بوده از آن سود ببرد، هر دو حزب اصلی آمریکا باید با صدای واحدی صحبت کرده و هر گونه مداخله در انتخابات ما را نفی کنند. ما باید جلوی هر گونه تلاش برای مداخله خارجی را گرفته و در برابر آن محافظت داشته و تضمین کنیم که رای دهندگان آمریکایی در انتخابات آمریکا تصمیم می گیرند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت روسیه در واشنگتن امروز چهارشنبه بیان داشت، اتهامات جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه روسیه در خصوص مداخله در انتخابات بی پایه و اساس هستند.

این سفارتخانه در فیسبوک نوشت: این سند تدارک دیده شده از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا یک مجموعه اتهامات بی اساس دیگر علیه کشور ما در خصوص مداخله در فرایند های سیاسی داخلی آمریکا است. نتایج این گزارش در خصوص عملیاتهای اعمال نفوذ روسیه در آمریکا صرفا با اطمینان سرویس های اطلاعاتی به درست بودن خودشان تایید شده و هیچ حقایق یا سند و مدرک ملموسی درباره این ادعاها ارائه نشده است.

سفارت روسیه در عین حال بیان داشت، به موجب این ادعاها آمریکا تلاش می کند مسئولیت خودش در قبال بی ثباتی سیاسی داخلی را متوجه بازیگران خارجی کند.

در بیانیه این سفارتخانه روسیه آمده است: مقصر دانستن بازیگران خارجی ازجهت بی ثباتی شرایط در داخل کشور - یک چنین نگرشی از سوی دولت آمریکا مغایر با اجرای برابر و محترمانه گفتگوی پیشنهادی از سوی ما برای یافتن راه حل برای فوری ترین مسائل است. اقدمات واشنگتن کمکی به عادی سازی روابط دو جانبه نمی کنند.

به نوشته اسپوتنیک، دولت بایدن بر اساس گزارشها در تدارک برای اعلام تعداد نامعینی تحریم علیه روسیه در چند روز آینده به عنوان پاسخی به این گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا است.

سی ان ان به نقل از سه مقام ناشناس وزارت امور خارجه آمریکا گزارش کرد، این تحریمهای قریب الوقوع به غیر از روسیه همچنین چین و ایران را هدف خواهند گرفت.

گزارش مذکور مدعی شده که چین و ایران جزو گروهی از کشورها بوده اند که گامهایی را به جهت تلاش برای اعمال نفوذ در انتخابات آمریکا اتخاذ کرده اند؛ تهران کمپین مخفیانه چند شاخه ای اعمال نفوذ با هدف تضعیف تلاشهای ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات داشته و درباره چین نتیجه گرفته که این کشور تلاشها برای اعمال نفوذ با هدف تغییر دادن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در نظر داشته اما به کار نگرفته است.، ایسنا

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6863

به "جامعه اطلاعاتی آمریکا پوتین را به مداخله در انتخابات 2020 به نفع ترامپ متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه اطلاعاتی آمریکا پوتین را به مداخله در انتخابات 2020 به نفع ترامپ متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید