برآورد دقیق سن وال ها با ایزوتوپ های بمب اتم

به گزارش پرسینا بلاگ، یکی از دشواری های مطالعه بر روی حیوانات و جانواران برآورد سن آنها و مدت زمان باقی مانده از عمر آنهاست که حالا با استفاده از ایزوتوپ های بمب اتم ممکن شده است.

برآورد دقیق سن وال ها با ایزوتوپ های بمب اتم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، زیست شناسان با برآورد عمر حیوانات مختلف و به خصوص جانوران دریایی می توانند داده های جدیدی در خصوص طبیعت گردآوری نمایند. یک آنالیز جدید با استفاده از بمب های اتم دوره جنگ سرد به برآورد دقیق تر عمر وال ها یاری شایانی نموده است.

محققان می گویند با استفاده از ایزوتوپ های هسته ای می توان پی برد که هر وال چقدر عمر دارد و این دستاوردی است که برای اولین بار به دست آمده است.

کربن 14 یکی از مواد رادیواکتیو است که به طور طبیعی در جو کره زمین وجود دارد و تمامی مخلوقات زنده آن را جذب بدن خود می نمایند. آزمایش بمب های هسته ای به طور گسترده در دهه های 50 و 60 میلادی موجب انتشار گسترده کربن 14 شد و به طور موقت میزان این ماده را در جو زمین دو برابر کرد و موجب تجمع آن در بدن تمامی موجودات زنده شد.

با اندازه گیری میزان کربن 14 در بافت موجودات مختلف می توان دریافت که میزان تجمع آن در جو زمین در دوره های مختلف تاریخی به چه میزان بوده و با توجه به زوال ایزوتوپ های رادیواکتیو با سرعت متوسط و قابل پیش بینی، اندازه گیری آن می تواند شاخص خوبی برای اندازه گیری عمر موجودات مختلف باشد. محققان امیدوارند بتوانند در آینده از این روش برای محاسبه دقیق سن بعضی موجودات دیگر نیز استفاده نمایند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3994

به "برآورد دقیق سن وال ها با ایزوتوپ های بمب اتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد دقیق سن وال ها با ایزوتوپ های بمب اتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید